Suomi

Hyvinkäällä on kivoja ja helppoja maastopyöräreittejä

Syyskuu ja Etelä-Suomen ruska viittä vaille parhaimmillaan. Aurinko paistaa, ilma on lämmin ja mieli tekee luontoon ja maastopyöräilemään. Aiempana viikonloppuna olimme olleet pyöräilemässä Lopella Iso-Melkuttimelta Pääjärvelle. Tänä viikonloppuna päätimme suunnata Hyvinkäälle. Lauantaina pyöräilimme Kytömetsän pyörähdyksen Kytäjä-Usmin ulkoilualueella. Sunnuntaina suuntasimme Hyvinkään pohjoispuolen reiteille. Lue lisää reiteistä!

Testissä Etelä-Suomen laskettelukeskukset

Innostuimme laskettelemaan ja lautailemaan pitkän tauon jälkeen. Niin on tehnyt moni muukin. Talvikaudella 2020–21 Suomessa laskettelua harrasti ennätysmäärä ihmisiä, kertoo Suomen Hiihtokeskusyhdistys ry:n (SHKY) teettämä Laskettelijatutkimus (lähde)Vaikka usein suuntaammekin Lapin hiihtokeskuksiin, myös Etelä-Suomesta löytyy kivoja keskuksia.

Riisitunturin tykkylumipuumaisemat talvella Posiolla Lapissa

Eipä olisi arvannut, että kun kesällä istuimme Riisitunturin ikkunalammella aamulla klo 7 aamukahvilla, että palaamme samoihin maisemiin jo seuraavana talvena. Tällöin vasta haaveilin, että olisipa ihana käydä täällä myös talvella. Riisitunturi on tunnettu kauniista tykkylumipuista. Vuodenvaihteemme retkeilyautoreissu suuntautui Lappiin ja päätimme suunnitella reitin niin, että ajamme takaisin Posion kautta kohti Kuusamoa. Kannatti.

Repoveden kansallispuiston näköalapaikat marraskuisena viikonloppuna

Joko Repoveden kansallispuiston reitit ovat sinulle tuttuja? Vietimme marraskuisen viikonlopun Repovedellä. Tässä kirjoituksessa kerron tarkemmin meidän reittivalinnoista ja kokemuksista. Iso suositus Repovedelle!

Pieni Karhunkierros - reitti, joka kannattaa kokea

Kesälomareissumme mutkitteli Petkeljärven - Kolin - Ukkohallan ja Suomussalmen kautta Kuusamoon. Patikointireitiksi olimme valinneet Pienen Karhunkierroksen Oulangan kansallispuistossa, joka oli vielä meiltä molemmilta kokematta. Olin ajatuksissani kuvitellut, että reitti kulkisi enemmänkin jotain pientä polkua pitkin ja haastavammassa maastossa, mutta reitti oli mielestäni todella helppokulkuinen. Lue lisää meidän kokemuksista!

Ruskaretki Jäämerelle - matkailuautolla 15.9-25.9.2021 Luosto - Pykeija

Neljäs retkipäivä valkeni Luostolla, josta jatkoimme pohjoiseen. Ensin Sodankylään ja siitä kohti Tankavaaran kultakylää. Lehtiruska vain parani mitä pohjoisemmaksi matkamme kulki. Maaruskakin lisääntyi tasaisesti. Sopivasti saavuimme Tankavaaraan välipalalle. Saimme kunnian myös jutella itse omistajan Marko Tourun kanssa. +7 asteen lämpötilassa oli sopivan happihyppelyn aika - kiertelimme kultakylässä. Olihan siellä tekemistä ja nähtävää.

Ruskaretki Jäämerelle - matkailuautolla 15.9-25.9.2021 Espoo-Luosto

Ajatus matkailuautoreissusta syntyi jo keväällä, josta aloimme hahmottelemaan yhteistä ajankohtaa. Olisimme liikkeellä kolmisin, joten auton tilat riittäisivät hyvin tarpeisiimme. Kukaan meistä ei ollut nähnyt Lapin ruskaa, vaikka joukossamme olikin kokenut Lapinkävijä porukassamme. Tavoitteena ennen reissua oli ajaa Jäämerelle asti. Vallitseva pandemiatilanne kuitenkin painotti reissun kotimaapainotteiseksi, vaikkakin Norjaan pääsimmekin 2 rokotteen ja rokotetodistuksen turvin - siitä lisää myöhemmin.

Retkeilyautossa mukana kulkevat varusteet, joita ilman emme reissaa

Kaupallinen yhteistyö addnature.fi kanssa.
Olen tykästynyt retkeilyautoiluun. Kuinka paljon olemme nähneetkään ja saaneet kokea ihania hetkiä jokaisella retkellä viimeisen puolentoista vuoden aikana. Kotimaan matkailu on tullut entistä tutummaksi ja luonto lähemmäksi arkeamme.

Ruskaretki Itä-Suomessa retkeilyautolla ja matkailuautolla - reitti ja puskaparkit

Pidennetty viikonloppulomamme osui Etelä-Suomen parhaimpaan ruska-aikaan. Lappiin emme olisi ennättäneet, joten teimme neljän päivän retken Helsingistä Itä-Suomeen. Matkalla olivat mukana ensikertalaiset karavaanarit vuokratulla matkailuautolla. Reitti oli osittain sama, kuin viime kevään reissummekin, mutta osui sinne uusiakin kohteita. Tässä meidän kokemukset ja tarkempi reitti.