Volkswagen Grand California koeajo

Retkeilyauto säilytystilaa

Volkswagen Grand California koeajo

Hain Vantaan K-Autolta koeajoon mielenkiintoisen retkeilyauto uutuuden - Volkswagen Grand Californian. Retkeilyautoja on monenlaisia ja kokoisia, mutta suomalaisen kökön lainsäädännön takia täällä aivan pienimmät Transporter tyyppiset retkeilyautot jäävät puuttumaan. Volkkarilta löytyy myös Caddyn kuoriin tehty California malli. Grand California on tehty Crafterin kuoriin ja koeajossa ollut malliversio oli 6 metriä pitkä. Autoa saa 2 koripituutena - koeajossa ollutta 6 metristä, sekä 6,8 metriä pitkää. Näistä jälkimmäisen saa myös nelivetona, mutta 6 metriseen saa ainoastaan lisävuoteen ohjaamon ylle, johon mahtuu Volkkarin mukaan nukkumaan yksi aikuinen tai kaksi lasta.

Retkeilyauton Grand Californian säilytystilaa

Säilytystilaa

Autot ovat aina 2 litraisia turbodieseleitä ja 8 vaihteisella perinteisellä automaatilla varustettu. Moottorissa hevosia on 177 ja vääntöä 410 nm. Moottori oli tyhjäkäynnillä todella hienostuneen kuuloinen, eikä yhtään tyypillisen karkea diesel. Auto oli volkkarimaisen tunnokas ajaa ja asuinosan nitinöitä ei ollut nimeksikään. Jotain pientä nitinää ja pauketta oli, mutta se oli hyvin vähäistä. Osa syy nitinöihin saattaa olla tämä pääkaupunkiseudun teiden kunto tämän talven jäljiltä.

Retkeilyauton ohjaamo

Ajoergonomia kaikkinensa on todella hyvä, eikä mitään jäänyt oikeastaan kaipaamaan lisää. Kuljettajan istuimessa oli monipuoliset säädöt aina ristiselkätukeen asti. Tuossa jakkarassa viettää mielellään aikaa. Luonnollisesti ohjaamon istuimet kääntyivät ympäri, jolloin saadaan aikaan "olohuone". Asuinosan pöytä on irroittettava ja liikkuu kiskoilla. Auton takana vuoteen päällä oli kiinnityslenkit pöydälle, jossa se pysyi hyvin ajon aikana. Pöytä tuntui paremmalta pitää ajon aikana poissa, jolloin tilaa kulkemiselle jäi enemmän. Monen retkeily- ja matkailuauton oleskeluryhmän istuin on lähinnä kelvollinen. Grand Californiassa istuimen muotoilu toimii todella hyvin ja on miellyttävä istua pidempäänkin. Pieni miinus tulee istuimen kapeudesta, eli mikään äijäporukan festariauto tämä ei ole. Yhdelle ja kahdelle auto toimii todella hyvin, sekä koeajoauton lisävarusteena oleva ylävuode sopii lasten nukkumapaikaksi. En tullut testanneeksi, kuinka itse (175 cm) olisin sinne mahtunut. Vuoteen mekanismia pystyi helposti käyttämään yhdellä kädellä. Vuoteeseen kavutaan tikkaita pitkin ja niissä oli todella kätevät koukut, joilla ne lukittuivat tukevasti vuoteen päälle ajon ajaksi, eikä ollut pelkoa tikkaiden putoamisesta. 

Retkeilyauton lisävuode

Retkeilyauton lisävuode ohjaamon yllä

Keittiö on kompaktin kokoinen, joka sisältää 70 litran vetoisen kompressori jääkaapin pakastelokerolla, kaksi liekkisen keittotason ja tiskialtaan, jossa on hana joka kätevästi painuu lasikannen alle. Lisäksi molemmissa päissä oli kätevät lisätyötasot. Oven luota vedettiin n 10 centtiä aukeava taso ja parivuoteen luona nousi isompi levy, joka laskettiin sängyn päälle. Kokatessa pitää varoa, ettei salaatti ole sängyssä, mutta toisaalta samalla lisätasolla voi vaikka iltasella sängyssä kirjaa lukiessaan pitää punaviinilasia ilman pelkoa viinin läikkymisestä sänkyyn.

Retkeilyauton keittiö

Keittiö

Sisäänkäynti

Sisäänkäynti

Lyhyemmässä versiossa on takana poikittainen parivuode, joka on leveimmältä kohdaltaan n 140 ja sängyn pituus hieman vajaa 2 metriä. Autossa on lautasjousi järjestelmä, jonka ansiosta vuode tuntui todella mukavalle, verrattain ohuesta patjasta huolimatta. Säilytystilaa on kompaktisti, mutta riittävästi. Löytyy jopa lyhyt vaatetanko, johon saa takit kätevästi riippumaan. Kaappien muotoilu vaatii hieman totuttelua eikä koeajolla viitsinyt pakata autoa täyteen ja katsoa kuinka paljon mahtuisi mukaan. Vuoteen saa nostettua sivuun ja näin ollen kyytiin saisi varmasti, vaikka fillarin. Lisäksi löytyi 2 muuta kaappia ja tilat kahdelle yhdentoista kilon kaasupullolle. Koeajoauto oli varustettu dieselkäyttöisellä Trumalla, jossa on myös sähkövastus. Kaasua kuluu siis vain ruuanlaittoon, joten kahden pullon kuljettaminen on varmasti turhaa. Näin ollen saa vielä vähän lisää varusteita mukaan.

Retkeilyauton vuoteet

Vuoteet

Kylpyhuone on todella kompakti, sekä erillistä suihkutilaa ei ole, vaan käsienpesuallas käännetään pois edestä ja hana nostetaan ylös suihkuksi. Säilytystilaa on tarpeeksi kaikelle pikkutavaralle mitä tarvitsee. Kylpyhuoneesta löytyy myös pieni kattoikkuna. Varusteena löytyi myös ulkosuihku. Raikasta vettä kulkee mukana 110 litraa ja harmaavesitankin koko on 90 litraa. 

Retkeilyauton kylpyhuone

Kylpyhuone

Sisusta on todella valkoinen ja jopa aran oloinen. Toisaalta valkoinen luo mukavaa pohjaa auton somistamiselle. Tehtaalta kun vaihtoehtoja ei ole, kuin tämä yksi. Joidenkin merkkien sisustaan saattaa kyseisen mallin varustetaso vaikuttaa ja sisäilme saattaa muuttua paljonkin. Kyseisessä mallissa oli "premium pack" varusteet joihin kuului mm LED ajovalot, adaptiivinen vakionopeudensäädin, retkipöytä ja -tuolit, markiisi ja markiisin LED valo, sekä asuinosan tunnelmavalaistus neljällä eri värillä, sekä himmennettävät valot. Usb pistokkeita ja pistorasiota, sekä lukuvaloja oli sopivasti ympäri autoa.

Retkeilyauton säilytystila

Kerkesin ajaa n 200 kilometriä sekalaista ajoa maantietä, moottori- ja kaupunkiajoa. Kulutus asettui n 10 litran tuntumaan. Korkeutta ajoneuvolla on 3 metriä ja se tekee siitä hieman hassun näköisen. Tumman harmaa metalliväri miellytti silmääni. LED ajovalot on varustettu automaattitoimisin kaukovaloin. Valoilla näki hyvin, sekä pitkien teho oli riittävä, mutta jos useammin ajaisin pimeällä niin harkitsisin lisäpitkiä keulille, koska eihän valoa kuitenkaan voi olla liikaa. 

Kokonaisuutena auto on selkeä, helposti lähestyttävä ja käytännöllinen. Yksi Grand Californian suurin etu on siinä, että se on täysin Volkswagenin tuote, jolloin kaikki osat saa suoraan hyllystä, eikä tarvitse lähteä metsästämään muualta. Huoltoverkosto on myöskin todella kattava, eikä tarvitse miettiä paikkoja mihin auto mahtuu vaan kaikki, jossa voi huoltaa Volkkarin hyötyajoneuvoja voi myös Grand Californiaa huollattaa.

Jos olet harkitsemassa retkeilyautoa - suosittelen vahvasti käymään kokeilemassa. Saat allesi laadukkaan auton, jolla on ilo ajaa pidempiäkin reissuja.


Kommentit
    September 24 Ikilinkki

Jotenkin retkeilyautolla matkailu kuulostaa hieman vaikealta. Tai ehkä se liittyy ainakin osittain myös omiin tottumuksiin ja kiinnostuksen kohteisiin, johon kenties muunlainen matkustustyyli istuu paremmin.


Lisää uusi kommentti