Matkailuautolla Euroopassa – Itävallasta Saksan, Tanskan ja Ruotsin kautta Suomeen

Matkamme jatkui Sveitsistä Itävaltaan ja sieltä Saksan ja lopulta Tanskan ja Ruotsin kautta takaisin Suomeen. Tanskasta ajoimme siltojen kautta Ruotsiin, sillä laivat olivat kovinkin täynnä matkailuautopaikkojen ja lemmikkihyttien osalta. Lue lisää tai katso video

Matkamme jatkui Tannenheimista Itävallan puolelle. Ennen rajaa, huoltoasemalta pystyi ostamaan Itävallan moottoriteillä vaadittavan vinjetin. 10 päivän vinjetti maksoi 9,60 €. Vinjetin voi ostaa myös digitaalisena, mutta vuonna 2022 se olisi tullut ostaa 18 päivää aikaisemmin. Lue lisää täältä (alle 3500kg painavat autot).

Olimme varanneet etukäteen kaksi yötä Nenzingissä sijatsevalta leirintäalueelta. Leirintäaluella oli kylpylä ja useita saunoja, myös suomalainen sauna. Myös koirille oli oma kylpylä.

Allasalue Camping Nenzing Itävalta

Allasalue. Toisessa kerroksessa näkyvät näköalasaunat.

Nenzing leirintäalue

Leirintäalue oli iso ja varattavissa oli monenlaista paikkaa, myös rinteessä panoraamapaikoilla

Täältä jatkoimme matkaa itään päin. Moottoritie kulki 11km pitkän tunnelin läpi, joka maksoi 11 euroa.

Tietulli Itävallassa

Rahastuspiste heti tunnelin jälkeen

Ajelimme ensin Galtürin kautta ylös Zeinisseen rannalle sijaitsevalle leirintäalueelle. Täällä olisi ollut hienot patikkareitit, mutta leirintäalue oli aivan täynnä. Käytännössä olisimme voineet jäädä kentälle aivan toisen auton perään, mutta päätimme kuitenkin jatkaa matkaa. Kannattaakin varata paikka ajoissa!

Maisemaa ajotieltä Itävallassa

Ajoreitin maisemia

Zeinisseen rannalla sijaitseva leirintäalue Itävallassa

Zeinissee

Tänne pääsee myös Partenen suunnalta kyseistä Silvretta Hochalpenstraßea pitkin, joka on varmastikin kokonaisuudessaan upea reitti ajaa. Lue lisää tästä kauniista alppitiestä.

Ajelimme sitten takaisinpäin. Kolmannella leirintäalueella, minne soitimme, oli tilaa. Suuntasimme siis sinne yöksi.

Kylä illalla

Leirintäalueelta emme ottaneet yhtään kuvaa. Tämä kuva on heti alueen vierestä iltakävelyllä.

Täällä ollessamme, varasimme seuraavat kaksi yötä Mayrhofenin leirintäalueelta.

Saavuttuamme Mayrhofeniin, kävimme heti illalla pyöräilemässä Stillup nimisellä padolla.

Tunneli pyöräreitin varrella

Tunneli pyöräreitin varrella Stillup padolla

Stillup pato

Stillup

Seuraavana aamuna suuntasimme pyöräilemään Penkenille. Oikaisimme ylösnousun hissillä. Vieraskortilla, jonka sai majoittumisen yhteydessä, sai pienen alennuksen hissilipusta. Täällä oli käytössä tulostetut vieraskortit.

Pyörät hississä

Helppoa nousua 🙂

Penken hissi

Maisemia hissistä

maisemia Penkeniltä

Ja maisemia Penkeniltä

Kävimme pyöräilemässä noin 16km. Ylhäällä kulkee merkittyjä pyöräreittejä, mutta niistä voi helposti muokata myös omanlaisensa.

Ravintola Penkenillä

Ylhäällä on myös useampi ravintola

Jatkoimme sitten Mayrhofenista matkaa kohti Saksaa ja kohti Zugspitzen maisemia, missä olemme käyneet muutama vuosi sitten.

Vietimme seuraavat kaksi yötä Garmisch-Partenkirchenissa sijaitsevassa Camp am Wank matkaparkissa. Tämän matkaparkin erikoisuus oli makkara-automaatti.

Matkaparkki Garmish Partenkirchenissä

Garmish Partenkirchen keskusta

Garmish Partenkirchenin kävelykatu

Täältä jatkoimme matkaa pohjoiseen päin ja suuntasimme Bambergiin. Bamberg on tunnettu erityisesti kaupungin panimoistaan. Yövyimme matkaparkissa, joka sijaitsi kävelymatkan päässä keskustasta.

Bamberg matkaparkki

Kaupunki on todella ihastuttava

Bamberg illalla

Illalla

Seuraavana päivänä päätimme ottaa asiaksemme löytää eläinlääkäri ja hoitaa matolääkitys ja passin merkinnät kuntoon ennen Suomeen saapumista. Katsoimme Googlemapsistä eläinlääkärit ja heti ensimmäisellä eläinlääkärillä, jonka klinikalle ajelimme, oli aikaa ja homma saatiin hoidettua. Kannatta tarkistaa aina ajantasaiset määräykset Ruokaviraston sivuilta.

Eläinlääkäri Saksa

Ja tässä ilme terveystarkastuksen ja madotuksen jälkeen.

Täältä jatkoimme matkaa pohjoiseen päin. Pysähdyimme Cellessä kävelyllä ja ostoksilla.

Celle Saksassa

Cellen keskustaa

Yön vietimme Bergenin matkaparkissa, missä maksu hoitui kirjekuoressa käteisellä kunnantalon postilaatikkoon.

Bergen matkaparkki Saksa

Pieni ja rauhallinen matkaparkki kylän laidalla

Jatkoimme matkaa pohjoiseen aina Saksan ja Tanskan rajalle saakka.  Ilma oli jo kovastikin viilentynyt etelän lämmöstä.

WOMO Stellplatz

Matkaparkki Pohjois-Saksassa Itämeren läheisyydessä

Pohjois-Saksa

Hänellä meni aika tarjoilijaa kytätessä, josko olisi tuonut hänellekin ruokaa

Saksasta on useita laivayhteyksiä Ruotsiin. Lue lisää reiteistä tästä artikkelista. Lemmikkihytit ja matkailuautopaikat olivat kuitenkin kovin täynnä, joten jatkoimme matkaa Tanskasta siltojen kautta Ruotsiin.

Puttgardenista tai Rostocista pääsee myös lautalla Tanskaan, jolloin välttää toisen sillan siltamaksun. Päätimme kuitenkin ajella molemmat sillat. Siltamaksut ovat aika kovat ja perustuvat auton pituuteen. Toki lautta olisi myös maksanut.

Iso-Beltin siltamaksun voi arvioida täältä.

Juutinrauman siltamaksu ostettiin netistä ennakkoon ja kun tilasi uutiskirjeen, niin sai myös alennusta. Nyt pystyimme ajamaan vihreää kaistaa, jolloin välttyimme myös jonottamiselta.

Juutinrauman silta

Kannattaa pohtia myös Bropass -ostamista, jos useinkin täällä ajelee.

Täältä jatkoimme Grännan matkaparkkiin ja seuraavana päivänä kohti Nynäshamnin satamaa.

Gränna Ruotsi

Grännan matkaparkki sijaitsi lähellä järveä. Satamassa oli muutama ravintola.

Seuraavana päivänä jatkoimme matkaa kohti Nynäshamnin satamaa. Laiva oli melkein tyhjä, myös rahdin osalta. Jokaiselle riittikin ikkunapaikka.

Stena Line ravintola

Stena Linen ravintola

Yö oli kovin aallokkoinen. Perillä Hangossa olimme klo 10 aamulla.

Kaiken kaikkiaan mukava ja kokemusrikas neljän viikon reissu. Toivottavasti sait näistä kirjoituksista tai videoista omalla reissullesi vinkkejä tai ihan vaan fiilistelit meidän matkassa.

Heräsikö ajatuksia tai kysyttävää? Jätä kommentia!